Kohti poikimakautta 2021 !

Med sikte mot kalvningssäsongen 2021!

Hyvää alkanutta vuotta kaikille simmental-yhdistyksen jäsenille. Viime vuosi jäi varmasti
historiankirjoihin, eikä meistä kukaan osannut varmastikaan aavistaa tammikuussa onnistuneen
Ruotsin matkan jälkeen, mitä kevät tuo tullessaan. Muutama viikko matkan jälkeen Ruotsissa todettiin koronaa ja pian sen jälkeen myös Suomessa. Voimaan astui poikkeustila ja rajoitteet.

Emme päässeet juhlistamaan simmental-yhdistyksen 30-vuotisjuhlia ja tilanne ei näytä ensi kesään
siirrettyjen juhlien osaltakaan kovin lupaavalta. Toivottavasti korona saadaan hallintaan ja pääsemme vielä juhlat viettämään, jos ei ensi kesänä, niin sitten, kun tilanne sen sallii.

Koronasta huolimatta viime kesä oli hyvä. Vasikat tuntuivat kasvaneen hyvin, vaikka laitumet kaipasivat vettä ja säilörehun ykkössato oli vaatimaton. Jalostuksen puolella simmentalit pitävät selvästi johtopaikkaa keinosiemennyksissä. Vuonna 2020 puhdasjalosteisia simmentaleja siemennettiin lähes 900 kertaa, mikä on hieno luku. Simmental-kasvattajat ovat tehneet hienoa työtä jalostuksen saralla ja kiitos kuuluu siitä teille kaikille !

Jalostustyö näkyy monissa luvuissa; kasvuissa, teurastuloksissa ja rakenteessa positiivisesti. Simmentalyhdistyksen hallitus teki tiukkaa valintaa myös tämän vuoden ennakkotilaussonneille ja tilauksia sonneille tuli mukavasti, kaikkia ennakkotilaussonneja tuodaan maahan. Toivotaan, että siemennykset onnistuvat ja saamme uutta genetiikkaa rotuumme. Genominäytteitä karttuu mukavasti ja toivon, että niitä otetaan edelleen, että saamme tarvittavat 2000 näytettä referenssiryhmän perustamiseen genomiarvosteluun. Näytteiden avulla saamme selville myös geenivirheet ja pystymme näin estämään perinnöllisten sairauksien leviämisen. Simmentalilla onneksi geneettisiä sairauksia on suhteellisen vähän.

Pohjoismainen arvostelu NAV on nyt työn alla ja kesäkuussa julkaistaan ensimmäiset NAV-arvostelut. Erittäin hieno asia on myös se, että Viking Genetics tulee hankkimaan kevään aikana uusia liharotuisia keinosiemennyssonneja kaikista kolmesta VG-maasta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun VG-yhteistyön aikana ostetaan liharotuisia ks-sonneja myös Suomesta. Tämä on kauan odotettu muutos ja käänne suomalaisten lihakarjakasvattajien keskuudessa.

Kevät tulee ja poikimakausi lähestyy. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä kaikkea uudistuksia on tulossa ja paljonko nämä asiat tuovat meille uutta tietoa ja työkaluja karjanjalostukseen. Hyvää ja onnistunutta kevään poikimakautta kaikille!!

Johanna Särkijärvi
Suomen Simmentalyhdistyksen puheenjohtaja