Suomen Simmentalyhdistyksen virtuaalinäyttelyn voittajat

Suomen Simmentalyhdistyksen piti juhlia pyöreitä vuosia tänä kesänä, mutta juhlat siirtyivät ensi vuoteen. Juhlien sijastaa päätimme järjestää simmentalien virtuaalinäyttelyn. Virtuaalinäyttelyyn osallistui useita hienoja simmentaleja. Kilpailuun osallistuminen edellytti kuvaa simmentalista sivulta ja takaa. Nämä olivat kilpailun tuomarin tanskalaisen Henning Hansenin edellytykset arvostelulle. Hansen arvosteli menestyksellisesti kaikki kilpailuun osallistuneet simmentalit ja tämän lisäksi yleisö sai äänestää suosikkiaan kuvien perusteella.

Yleisön suosikkisimmentalit olivat hieholuokan Räfbackens Felizia ja sonniluokan Räfbackens Chiller. Myös kilpailun tuomari Henning Hansen valitsi nämä simmentalit voittajiksi luokassaan.

Näyttelyn tuomari Henning Hansenin voittajasimmentalit:

𝐻𝑖𝑒ℎ𝑜𝑡: Räfbackens Felizia (hieho, kilpailunumero 3)

Räfbackens Felizia, 1 v 11 kk
I:Phs Bank Roll, EI: Orvar av Frönshult
omistaja ja kasvattaja Räfbackens Ranch, Cindi ja Krister Groop

Tällä melkein kaksivuotiaalla näyttää olevan kaikki mitä tarvitaan. Pituutta ja lihaksia kauniissa tasapainoisessa rungossa hyvillä jaloilla. Se on ruokittu näyttämään koko potentiaalinsa.

𝐿𝑒ℎ𝑚ä𝑡: Normosan Pandora (lehmä, kilpailunumero 9)

Normosan Pandora, 2v3kk, 1poikiminen
I:Lahisten Majestic ET, EI: SiN 1455
omistaja ja kasvattaja Normosan Simmental, Mika Korpi

Nuori lehmä, joka on poikinut oikeassa iässä. Sivukuva on kohtuu tumma, mutta näen raskaan, pehmeän ja hyvin tasapainoisen rungon hyvillä jaloilla. Takaapäin otettu kuva vielä vahvistaa, että tässä meillä on hyvin korkealuokkainen nuori lehmä.

𝑁𝑢𝑜𝑟𝑒𝑡 𝑠𝑜𝑛𝑛𝑖𝑡 (alle 2 vuotta): Räfbackens Hunter (nuorsonni, kilpailunumero 2)

Räfbackens Hunter 5 kk
I:Räfbackens Charmör SiN 1801, EI Räfbackens Sickan Si 975
omistaja ja kasvattaja Räfbackens Ranch, Cindi ja Krister Groop

Voittajaksi nostan 5 kk ikäisen sonnivasikan, jolla on mahtava lihaksikkuus. Sillä on ehkä hieman paksumpi luusto jaloissa, mitä itse toivoisin. Loistava runko, ja todella hieno pään muoto. Mielenkiintoista nähdä, millainen tästä kasvaessaan kehittyy.

𝑉𝑎𝑛ℎ𝑎𝑡 𝑠𝑜𝑛𝑛𝑖𝑡 (yli 2 vuotta): Räfbackens Chiller (sonni, kilpailunumero 1)

Räfbackens Chiller, 5 v 4 kk
I:Champs Bravo, EI: Orvar av Frönshult
omistaja Metsärannan tila, Kari Tasanen
kasvattaja Räfbackens Ranch, Cindi ja Krister Groop
Tämä viisi ja puoli vuotias sonni voittaa tämän luokan, suurimmaksi osaksi nerokkaan valokuvan ansiosta. Kuvassa näkyy todella tasapainoinen runko, jossa lihakset ovat oikeilla paikoillaan ja jaloissa on hyvät kulmaukset. Takaapäin otetussa kuvassa näyttää siltä, kuin takajalat eivät olisi samansuuntaiset. Kuvasta on melkein mahdotonta arvostella kokoa, mutta tämä sonni ei näytä liian suurelta?

Lisätietoja ja kuvia Simmentalyhdistyksen virtuaalinäyttelystä täältä.