Artiklar

Med sikte mot kalvningssäsongen 2021!

God fortsättning på det nya året önskar jag alla medlemmar i simmentalföreningen!

Förra året går säkert till historien och ingen av oss kunde ana, efter föreningens lyckade resa till Sverige i januari, vad våren skulle föra med sig. Några veckor efter vår resa konstaterades de första fallen av corona i Sverige och kort därefter även i Finland. Undantagstillstånd och begränsningar togs i bruk.

Vi kunde tyvärr inte fira simmentalföreningens 30-års jubileum som planerat och situationen ser inte lovande ut inför kommande säsong heller. Förhoppningsvis fås coronan under kontroll så att vi får fira, om inte denna sommar, så då omständigheterna tillåter.

Om vi undantar coronan, så var förra sommaren rätt hyfsad. Det upplevdes att kalvarna växte bra, fast betena saknade regn på försommaren och första skörden blev blygsam. På avelssidan höll simmental klart ledningen för antalet semineringar. År 2020 seminerades renrasig simmental nära 900 gånger, vilket är ett mycket bra antal. Simmentaluppfödarna har gjort ett fint arbete för aveln och för det ska ni alla ha ett stort tack!

Avelsarbetet syns på många positiva plan: genom tillväxt, slaktresultat och även exteriört.

Simmentalföreningens styrelse gjorde ett noggrant val också till årets förhandsbeställning och många beställningar har kommit in. Alla semintjurar som bjöds ut kommer att tas in i vår.

Vi hoppas att semineringarna lyckas och att det tillförs ny genetik till vår ras.

DNA(genom)prov har insamlats en hel del, och jag hoppas att de fortsätter samlas in så att vi får de nödvändiga 2000 proven som behövs för att grunda en referensgrupp för genombedömning. Med kartläggningen får vi också reda på om det finns genetiska fel och kan därmed förhindra spridningen av genetiska sjukdomar. Simmental har lyckligtvis få genetiska sjukdomar.

Den nordiska avelsvärderingen, NAV, pågår som bäst och i juni publiceras de första resultaten i NAV. En speciellt bra nyhet är också, att Viking Genetics, VG, kommer att skaffa nya semintjurar av biffras från samtliga tre VG-länder. Det här är första gången under VG-samarbetets tid som det köps in semintjurar av biffras även från Finland. Det här är en länge efterlängtad förändring och ett uppsving för finländska avelsuppfödare.

Våren är i antågande och kalvningssäsongen närmar sig. Vi väntar med spänning på vilka nyheter som är på kommande och hur det kommer att påverka oss med ny kunskap och nya redskap för biffdjursaveln.

Jag önskar er alla en lyckad vårkalvningssäsong!

Johanna Särkijärvi,  ordförande för finska simmentalföreningen.